کشف کهکشانی که ۹۹٫۹۹ درصد آن را ماده تاریک پوشانده

ستاره شناسان عکس کهکشان ultradiffuse سنجاقک ۴۴ را با استفاده از دوربین طیف نگاری کرده اند که از تلسکوپ جیمینی شمالی در موناکی در هاوایی گرفته شده .
این کهکشان به بزرگی کهکشان راه شیری است که بیشتر آن را ماده ای مرموز و نامرئی با نام ماده سیاه پر کرده .
دانشمندان معتقدند که فقط یک صدم از یک صدم درصد این کهکشان را ماده های قابل شناسایی و مرئی مانند سیارات و ستاره ها پر کرده و ۹۹٫۹۹ درصد دیگر آن را ماده سیاه پر کرده که در این کهکشان دیده نمی شود .

Dragonfly 44 gemini observatory

هیچ کس نمیداند که ماده سیاه واقعاً از چه چیز ساخته شده اما به عقیده دانشمندان این ماده وجود دارد و حدود ۸۰ درصد جهان هستی را این ماده در بر میگیرد . دلیل اصرار دانشمندان بر وجود ماده سیاه ، اثرات گرانشی است که بر روی دیگر مواد می گذارد .

این کهکشان که سنجاقک ۴۴ نامگذاری شده ، برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ از طزیق استفاده از آرایه سنجاقک تله فوتو با استفاده از ترکیب ۸ لنز و دوربین در مکزیک کشف شد .

این کهکشان یکی از ultradiffuse 47 یا “کرکی” کهکشان است که توسط پیتر وان داکوم از دانشگاه ییل و همکارانش پیدا شد .
کشف این کهکشان از میان ۱۰۰۰ کهکشان و در حدود فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری انجام شده .
با این که تلسکوپ توانایی دیدن میلیارد ها سال نوری دورتر را دارد ، اما هیچ کس تا سال ۲۰۱۵ این کهکشان را پیدا نکرد . شاید به این دلیل بوده که به واسطه ماده سیاه که دور این کهکشان را گرفته ، پیدا کردنش مشکل تر از بقیه بوده .

Dragonfly 44

این کهکشان از نظر علمی یکی از کهکشان های عجیب و غریب است . چرا که اولین موردی است که ماده سیاه به شکل گیری و تعادل این کهکشان کمک می کند .
با وجود تعداد کم سیارات و ستاره ها امکان ندارد که جاذبه آنها برای شکل گیری این کهکشان کافی باشد ، از این رو ماده شگفت انگیز سیاه ، همان پاسخی است که دانشمندان در این مورد با آن برخورد میکنند . در حقیقت ماده سیاه است که تعادل را میان سیارات و کهکشان برقرار کرده .

برخی از دانشمندان معتقدند که ممکن است مسئول ایجاد هاله های دور کهکشان هم ماده سیاه باشد و ماده سیاه آنقدر هم که می گویند سیاه نباشد .

این کهکشان آنقدر عجیب است که سوژه بزرگترین تلسکوپ جهان باشد زیرا مطالعه این کهکشان کمک بسیار زیادی در درک بیشتر ماده سیاه می کند .
ماده سیاه یک معمای حل نشده است که ممکن است این کهکشان کلید حل راز های این معما باشد .
به هر حال دانشمندان سعی در ساخت آشکار ساز هایی برای این ماده هستند .
برخی دانشمندان معتقدند که اگر بتوان ماهید وجود ماده سیاه را کاملاً شناسایی و رمز گشایی کرد ، میتوان از آن برای سوخت فضا پیماهای فوق پیشرفته استفاده کرد و با این کار فضا پیماها دیگر هیچ دقدقه ای برای تمام شدن سوخت خود ندارند . چون چیزی که زیاد است و تمامی ندارد ، ماده سیاه در جهان است .

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کشف کهکشانی که ۹۹٫۹۹ درصد آن را ماده تاریک پوشانده”

پاسخ دهید

صفحه اینستاگرام پرشن ایکسترا

Load More
Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.

موبایلتو شارژ کن