۲۰ رفتار عجیب که دانشمندان در گربه ها و سگ ها کشف کرده اند – قسمت سوم

در قسمت های قبل ۱۰ رفتار از ۲۰ رفتار عجیب سگ ها را در ۲ قسمت ، مورد بررسی قرار دادیم .
در این قسمت سعی داریم تا ۵ رفتار دیگر این حیوانات را مورد بررسی قرار دهیم .

۱۱ – چرا سگ ها مدفوع میخورند ؟
در یک رفتار عجیب بعضی سگ ها مشاهده می شود که آنها نه تنها سگ های دیگر را بو میکشند بلکه مدفوع آنها را نیز می خورند .
این رفتار نشانه دو بیماری در این سگ هاست .
اول این که ممکن است سگ دچار یک بیماری مانند دیابت شده باشد و برای تأمین مواد مورد نیاز بدنش دست به چنین کاری میزند .
دوم این که سگ به سندرم کوشینگ که اشتها را تغییر میدهد دچار شده باشد .
به هر حال این سگ سالم و عادی نیست و اگر سگ خانگی تان چنین رفتاری را بروز داد آن را فوراً به دام پزشک برسانید تا از سلامت سگ تان آگاه شوید .

البته بروز چنین رفتار هایی در سگ های عادی هم دیده می شود و تشخیص این که سگ مشکلی دارد یا نه به عهده دامپزشک است .
یکی دیگر از شکل ها بروز چنین رفتار هایی ، لیسیدن عالت تناسلی خود برای تحریک ادرار است . هنوز دانشمندان نمیدانند چرا دقیقاً بعضی سگ ها چنین حرکتی را انجام می دهند .
صرف نظر از این که علت این حرکت چیست ، میتواند بسیار غیر بهداشتی و مضر باشد .
در گزارشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله انجمن دامپزشکی آمریکا منتشر شد ، یک سگ خانگی که مدفوع می خورد ، دچار بیماری التهابی شد که بعداً آن را به صاحبش انتقال داد که البته با داروی ضد التهاب Carprofen تحت درمان قرار گرفت .

dogs-eat-poop

۱۲ – آیا گربه ها از سگ ها با هوش ترند ؟
دانشمندان پاسخ روشنی ندارند .
مغز گربه ۰٫۹ درصد کل بدن گربه را در بر میگیرد اما مغز سگ ۱٫۲ درصد بدن سگ را در بر میگیرد .
اما کارشناسان میگویند ملاک باهوش بودن ، لزوماً اندازه نیست . دلیلش هم این است که گربه ها ۳۰۰ میلیون سلول عصبی در قشر مغز خود دارند اما سگ ها در مقابل تنها ۱۶۰ میلیون سلول عصبی در قشر مغز خود دارند . یعنی تنها ۱۰ میلیون بیشتر . به عبارت دیگر یعنی ۵۳ درصد نسبت به مغز گربه ها و تنها ۳ درصد بیشتر از نصف .
قشر عصبی بخشی است که مسئول پردازش اطلاعات در مغز است .

با این حال این آمار دانشمندان را راضی نکرد و آنها آزمایشی ترتیب دادند تا سگ ها و گربه ها طی آن برای به دست آوردن غذا ، پازلی را حل کنند .
جالب این جا بود که هر دوی گروه سگ و گربه میتوانستند پازل را حل کنند .

اما آیا این آزمایش به اندازه کافی سخت بود تا هوش این دو حیوان را نشان دهد ؟
اصلاً مقدار و اندازه سلول های سگ ها و گربه ها برای با هوش بودن کافی است ؟

نظریه دیگر این است که ممکن است این هوش سگ ها و گربه ها در تعامل با انسان ها به دست آمده باشد .

dog-cat-with-tablet

۱۳ – چرا سگ ها دم خود را تکان می دهند ؟
آیا این نظریه درست است که سگ ها از روی شور و شوقشان دمشان را تکان می دهند ؟ به خصوص هنگام دیدار با اعضای خانواده و صاحبانشان .
تحقیقات نشان داده که نشان داده که تکان دادن دم یک وسیله ارتباطی است تا سگ احساس خود را به دیگران منتقل کند و شگفت انگیز تر این است که محققان در سال ۲۰۰۷ کشف کردند که گردادندن دم به سمت راست و چپ معنی خاصی میدهد . راست به معنی احساس مثبت مانند لایک کردن یک مطلب در فیس بوک و گرداندن به سمت چپ معنی احساس منفی است .

تفاوت تکان دادن دم متمایل یه راست و متمایل به چپ هم متفاوت است .
برای مثال اگر سگ دم خود را متمایل به راست تکان بدهد یعنی میخواید استراحت کند و یا در حال استراحت است . اما اگر متمایل به چپ تکان بدهد یعنی استرس دارد .
در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد دانشمندان کشف کردند که تکان دادن دم با نیمکره چپ و راست مغز در ارتباط است .

حتی زمانی که سگ دمش را تکان نمیدهد هم یک نشان دیگر دارد . اگر سگ دمش را زیر پاهایش جمع کرده باشد یعنی از چیزی ترسیده .

dog-tail

۱۴ – چرا سگ ها دمشان را دنبال می کنند ؟
دلایل زیادی وجود دارد که سگ ها چنین کاری را انجام می دهند . برای مثال برای سرگرم شدن با دم خود بازی میکنند . اما محتمل ترین این دلایل این است که سگ می خواند خود را تمیز کند اما به آن نقطه از بدنش دسترسی ندارد .
در مجله ژورنال PLOS ONE در سال ۲۰۱۲ در مقاله ای نوشته شد که ممکن است سگ به سواس اختلال وابسته به خانواده سگ باشد .

dog-chases-tail

۱۵ – چرا گربه ها بیسکوئیت درست میکنند ؟
گربه ها بیسکوئیت نمیسازند اما انگار که در حال ورز دادن خمیر بیسکوئیت هستند بالش را ورز میدهند و این کار را معروف شده به بیسکوئیت درست کردن گربه . اما چرا گربه ها به ورز دادن علاقع دارند ؟
دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا گربه ها چنین کاری می کنند اما حدس میزنند این عادت از زمان بچگی گربه رخ می دهد که گربه برای خوردن شیر مادرش بدن مادر را ورز می دهد تا شیر برای خوردن آماده شود .

cats-knead