دلایل به حاشیه کشیده شدن شرکت سونی

۲۸ تیر ۱۳۹۸

همه میدونیم که شرکت سونی در گذشته چقدر قدرتمند بود و حتی داشتن لوازم خانگی با برند سونی، با کلاسی محسوب میشد. ولی چی شد که شرکت سونی در این سال های اخیر به حاشیه کشیده شد تا جایی که بخش تولید موبایل خودش رو بست و محصولات فیزیکیش انگشت شمار شد ؟
پاسخ غرور این شرکت بود. شرکت سونی قصد داشت محصولاتش رو مثل شرکت اپل بسته نگه داره و با بقیه محصولات دنیا سازگار نباشه و همه چیز برای خودش اختصاصی باشه. اما هر بار این کار رو کرد، با شکست همراه شد. من اینجا ۴ مورد از شکست های این شرکت در خصوص بسته کردن بستر توسعه براتون شرح میدم.
۱٫ عدم سازگاری با فرمت MP3 :
در سال هایی که فرمت صوتی MP3 تازه به بازار عرضه شده بود، سونی تصمیم گرفت که به جای پشتیبانی از فرمت MP3 در سیستم های صوتی و تصویری، از فرمت صوتی اختصاصی خودش یعنی AAC استفاده کنه. اما فرمت MP3 به شدت شایع شده بود و تقریباً ۹۹ درصد لوازم صوتی تصویری دنیا از MP3 پشتیبانی میکردند و پشتبانی از فرمت AAC در دستگاه های سونی بی استفاده بود. به همین دلیل فروش لوازم خانگی سونی به شدت افت کرد تا جای که امروز با این که سونی از خر شیطون اومد پایین و از فرمت MP3 پشتیبانی کرد، اما دیگه نتونست در زمینه لوازم صوتی تصویری با سامسونگ و ال جی رقابت خوبی داشته باشه.
سونی قبلاً در مواردی مثل تولید پلی استیشن ۱، گوی رقابت رو از همتایان خودش در این زمینه به دست آورده بود و فکر میکرد در همه زمینه ها میتونه حرف خودش رو به کرسی بنشونه و همین هم باعث شکست پروژه AAC شد. اگر چه بعد ها این فرمت رایگان شد و امروزه به وفور از فرمت AAC در فیلم های MP4 و MKV استفاده میشه، ولی همچنان در دنیای رسانه های صوتی همچنین MP3 حرف اول رو میزنه.

۲٫ همه گیر کردن دیسک نوری Bluray :
شاید به خاطر شکست دادن شرکت توشیبا و کنار زدن دیست HD Disc شرکت سونی فکر کرد که تونسته در دنیای درایو های نوری به موفقیت برسه. اما واقعیت اینه که بلوری اگر یک شکست برای سونی نباشه، قطعاً یک پیروزی هم نبوده. بلوری یکی دیگه از محصولات سونی بود که سونی سعی کرد این دیسک ها رو هر طور شده توی دنیا جا بندازه. ولی یه نکته رو فراموش کرده بود و اونم اینترنت بود.
سونی زمان عرضه پلی استیشن ۳ با هزینه چند صد میلیاردی سعی کرد تا به خاطر گسترش استفاده از درایو نوری، پلی استیشن ۳ رو کمتر از قیمت واقعی عرضه کنه تا این درایو همه گیر بشه. با بالا رفتن حجم بازی ها بالا رفتن گرافیک بازی ها، پیش بینی میشد که استفاده از این درایو هم بیشتر بشه. اما سونی مجبور بود برای سرعت بالاتر لود بازی ها و رقابت با ایکس باکس، از هارد درایو در پلی استیشن ۳ استفاده کنه. پس حداقل نیمی از کاربران پلی استیشن ۳، بازی ها رو روی هارد درایو کپی میکردن. اگرچه سونی تونست بعضی شرکت ها رو به استفاده از درایو نوری بلوری ترقیب کنه، اما با وجود قول رسانه ای به نام نت فلیکس، کمتر شرکتی حاظر به تولید دستگاه پخش ویدیو بود، تا جایی که بعضی از شرکت ها مثل سامسونگ اعلام کردن قصد دارن تا تولید این دستگاه ها رو متوقف کنند و روی پخش آنلاین روی خود تلوزیون ها تمکز کنن. به همین خاطر سیستم عامل های تلوزیون که به اینترنت وصل میشدن، کم کم جای دستگاه های پخش خانگی رو گرفت.
اینترنت پر سرعت جای دیسک های نوری رو گرفت و این شروع پایان دیسک های نوری بود.

۳٫ همه گیر کردن مموری استیک Memory Stick :
یکی دیگه از اشستباهات فاحش سونی، سعی در همه گیر کردن کارت حافظه مموری استیک بود. کارت های شرکت سونی ظاهراً پس از SD cart ها کمی کوچکتر بود ولی پس از مموری استیک های سونی Mini SD وارد بازار شد و رقابت را برای سونی سخت کرد. بعد از آن سونی کارت حافظه های Mini خود را وارد کرد که با Mini SD ها رقابت داشته باشه. اما مدل های سن دیسک هر روز محبوب تر و جامع تر می شدند و همین فراگیری باعث شده که فقط گوشی ها و دوربین های سونی از این استاندارد استفاده کنن. بعد از این که Micro SD وارد بازار شد که تیر خلاص را به کارت حافظه اختصاصی سونی زد و با فراگیر شدن این کارت حافطه جدید، حتی تولید Micro Stick هم نتوانست جلوی محبوبیت Micro SD را بگیرد. این بار هم سونی مجبور شد محصولات بعدی خود رو با پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD تولید کنه و عملاً در این زمینه هم شکست خورد.

۴٫ سیستم عامل محبوب سونی برای گوشی هاش :
در این رقابت، سونی اعتبار و محبوبیت محصولاتش رو برای فراگیر کردن استاندارد های خودش خرج کرد و همیشه خلاف جهت استاندارد های دنیا عمل میکرد. حتی وقتی سیستم عامل اندروید وارد بازار شد، سونی همچنان سیستم عامل سیمبین رو رها نکرد. اما زور نوکیا و سونی به سیستم عامل اندروید نرسید. سونی و نوکیا فکر میکردند که فقط اچ تی سی و موتورولا قصد استفاده از اندروید رو دارن و با وجود اپ های مختلف سیمبین، اندروید را دست کم گرفتن. در واقع صد ها شرکت به غیر از اچ تی سی و موتورولا منتظر ظهور یک سیستم عامل جامع مانند اندروید بودند که مشکل قانونی نداشته باشه و بتونن از اون به صورت رایگان استفاده کنن. و سونی و نوکیا اونها را اصلاً ندیدن و نادیده میگرفتن. همین امر باعث شد سیستم عامل اندروید به یک بار توسط شرکت های خاموش ( که تا قبل از اندروید اصلاً وارد بازار گوشی های هوشمند نشده بودند،) محبوب شود. سونی که با همکاری اریکسون تازه در حال توسعه نسخه های جدید گوشی های سیمبین بودند، تنها توانستند حدود ۵ مدل را به بازار عرضه کنن که با سیستم عامل سیمبین کار کنه. اما در نهایت سونی مجبور شد که مدل های بعدی گوشی هاش را با سیستم عامل اندرویدی توسعه بده و سیستم عامل سیمبین به خواب ابدی فرو رفت.

سخن پایانی :
سونی با این همه فراز و نشیب تونست چند محصول عمده خودش رو محافظت کنه و پر قدرت به تولید و ارتقاء اونها ادامه بده. یکی از اونها پلی استیشن هست که در سال های اخیر با رقیب جدی مثل ایکس باکس رو به رو شده و احتمالاً رقبای دیگه ای هم در راه هستن. اما فعلاً پر قدرت به راه خودش ادامه میده. تلوزیون های براویای سونی که مدل جدید ۸k آن نظیر ندارن و یکی از بهترین مدل های بازار هست.
به غیر از محصولات این چنینی، سونی چندین شرکت زیر مجموعه در زمینه های مختلف داره و اگر حتی بازار صوتی تصویری را از دست بده، همچنان فعالیت های دیگه خودش رو ادامه میده. با این حال سونی به شیوه خود و با تمرکز روی کیفیت محصولاتش، بازار صوتی و تصویری رو هم در بر گرفته.
شرکت سونی همچنین فعالیت زیادی در تولید محتوای صوتی تصویری و بازی سازی داره. شرکت سونی پیکچرز به تولید فیلم مشغوله و شرکت سونی آدیوز به تولید موسیقی مشغوله. همچنین شرکت سونی انترنیمنتز به تولید بازی های رایانه ای برای پلی استیشن و کنسول های دیگه مشغوله و بعضی از بازی ها مثل خدای جنگ را به صورت انحصاری تولید میکنه که البته در این یکی موفق بوده و شاید عاشقان خدای جنگ، یکی از دلایل موفقیت سونی در فروش پلی استیشن باشه. معمولاً همیشه همراه با عرضه پلی استیشن جدید، شماره جدید بازی خدای جنگ هم همزمان عرضه میشه تا فروش این دستگاه بالا بره.
اگرچه محصولات کاربردی و عمومی تر سونی به حاشیه کشیده شده و فروش بالایی در زمینه محصولاتی مثل گوشی و لپ تاپ و لوازم خانگی نداره، اما همچنان محصولات تخصصی تر سونی همیشه انتخاب شماره یک یا دو متخصصان هست. مانند دوربین های حرفه ای فیلم برداری سونی که گاهی با قیمت های نجومی بالای ۲۰۰ میلیون تومان هم به فروش میرسه.
شاید سونی از دید عموم به حاشیه کشیده شده باشد ولی از دید شرکت های بزرگ و چند ملیتی همچنان برند شماره یک هستش و شرکت های فیلم سازی بزرگ همچنان از محصولات شرکت سونی برای تولید فیلم هاشون استفاده میکنن.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب حسین رحیمی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه